Öroninflammation

Med distansrekord kommer öroninflammation.... eller? På tisdagen efter bedriften började jag känna ett tryck i örat, öronbarn som jag är kunde jag genast säga att en öroninflammation var på ingång. Ringer vårdcentralen som ordinerar Ipren och nässpray med kortison. Ber mig att avvakta och höra av mig om det blir värre. Vaknar på onsdag natt av att kudden är blöt och jag har frossa. Bara till att sjukskriva sig från jobbet som jag egentligen inte hade tid med. Ringer vårdcentralen igen och uppmanar nu att få komma till läkare, jag kan med säkerhet säga att det är öroninflammation. Får en tid hos farbror doktorn som konstaterar att det är ..... trumvirvel.... öroninflammation, samtidigt som hon frågar varför jag inte kom in med detta tidigare! Penicillin kur i 5 dagar sen ska jag vara på banan igen. Idag blir det jobb, ingen feber men känner mig matt i kroppen, tur att stora delar av mitt jobb spenderas på ett kontor.


0 kommentarer | Skriv en kommentar

Distansrekord

Påsken har bjudit på distansrekord mina vänner, 20,6 km har JAG sprungit. Det hade jag aldrig kunnat tro men nu sitter jag här med stumma ben och ett leende på läpparna och inser att jag faktiskt har genomfört detta. Blir tufft att slå nytt rekord men det kommer inom sinom tid. 

Ny vecka nya möjligheter!

skärpning!

Jag vet att jag måste skärpa mig med bloggandet men just nu har det inte funnits så mycket tid till detta för att kunna få ihop livspusslet. Men mina 3 pass i veckan finns kvar dock körde jag inget långpass förra veckan då jag hade ont i halsen, ville inte riskera att inte kunna träna på en lång stund. Idag genomförde jag därför veckans långpass och det känns sjukt tungt i benen de sista kilometrarna. Hela veckan har varit en sådan vecka har inte direkt känt någon större lust till att gå ut och springa. Men men bara att tvinga sig ut och hoppas på att den känslan snart går över.

Nu måste jag tvätta!

Dåligt med bloggande, desto mer träning!

Det känns som om bloggandet har kommit lite i skymundan men det får bli bättre på den fronten nu. Denna vecka har som alla andra veckor innehållit 3 löppass och 3 träningspass på friskis, blir ganska hektiska veckor när man jobbar heltid. Nu när man inte är student längre så går dagarna ut på att jobba, träna, äta, sova. Ett härligt mantra som jag gärna kan leva med men som ibland känns lite jobbigt. Denna veckan har varit en sådan. De dagar (och denna veckan har det varit många sådana dagar) som man bara vill gå hem efter jobbet och inte göra någonting är som bortblåsta. Jag ska väl egentligen inte klaga för jag märker att både min kropp och mitt psyke mår bättre. Dessa månader som jag har tränat inför maraton har jag uppnått nivåer i min träning som jag aldrig trodde att jag skulle kunna uppnå. Men nu är jag här och mår så himla bra så de där lat dagarna kan bara hoppa upp och sätta sig någonstans, jag övar mitt pannben varje gång jag övervinner min lathet och det gör mig så himla gott. 

Denna veckan är första veckan som jag har genomfört mitt intervall och distanspass inomhus på löpband. Så tråkigt! Men med tanke på veckans väder och isgator så kändes detta som en lösning för att inte åka på någon skada. Intervallpasset blev 4 km hade så svårt att motivera mig till att springa längre men jag kände mig genomkörd och svettig så det fick duga, avslutade sedan med ett TRX pass. Distanspasset blev 7 km på löpband och även detta var jätte tråkigt men men pannbenet fick återigen tränas. Långpasset kände jag var tvunget att genomföras ute, hade aldrig kunna puscha mig till att köra 15 km på löpband. Så ut blev det och på vissa ställen blev det till att trippa men på vissa ställen var det till och med barmark. Benen kändes lätta och allt flöt på bra. Kändes skönt att avsluta en sådan här vecka när motivationen inte varit på topp med ett kanon pass. Trots underlaget så sprang jag in på 7 min snabbare än förra gången jag sprang sträckan så jag är mer än nöjd.

Nu ska jag lägga till en ny utmaning, jag ska börja med isodieten. Det påminner mycket om det som jag redan äter men jag måste nog börja med att äta lite mer mat och se till att inte bli hungrig mellan måltiderna. Efter en peppande föreläsning med Kristina Andersson som är grundare av dieten så fick jag och några andra maraton vänner tillgång till en sida på nätet där vi får veckomatsedlar och annat bra som gör att vi "enkelt" ska kunna genomföra detta.

www.isodieten.se är sidan, gå in och kika så himla bra med både fakta och roliga nyttiga recept.

Nu tar jag helg!


Pannben!

Genomförde mitt långpass redan idag, hade först planerat det till lördagen. Men eftersom vi i maraton gänget ska köra ett snabb pass på söndag så tipsade coachen att det bästa skulle vara att jag sprang idag, så fick det bli. 

Efter att ha kommit hem från jobbet supertrött och helt oinspirerad till att träna var bara att ta på sig kläder och sticka ut direkt. De första 5 km kändes benen som stockar och jag tänkte att detta kommer aldrig att gå, sen kommer den magiska gränsen. Den ligger någonstans runt 8-9 km då är det som att min kropp vet vad det handlar om och kommer in i en bra rytm och ett riktigt bra flow uppstår....märkligt, då jag borde vara som tröttast. 13 km blev dagens pass. Nöjd och glad och ser fram emot att imorgon få ha min vilodag.

//Blixten

Äldre inlägg